Wielka bohaterka jesieni – dynia

Bez dwóch zdań dynia jest najbardziej charakterystycznym atrybutem jesieni. Od XV wieku zdobywa naszą przychylność, gdy dzięki wyprawom Kolumba trafiła na nasz kontynent. Sama roślina jest łatwa w uprawie, daje duże plony i ogromne owoce! Roślina dyni jest jednoroczna, uwielbia słońce i ciepłą glebę (w końcu pochodzi z Ameryki Środkowej). Pochodzi od niej nazwa całej rodziny dyniowatych, do której należą także ogórki, arbuzy, melony itp. Mimo, że jadalną częścią dyni jest owoc (z botanicznego punktu widzenia), my wykorzystujemy ją jako warzywo.

Dlaczego dynia jest tak wyjątkowa?

Jest kilka gatunków i odmian dyni. Dzięki temu dynie posiadają różny kształt, kolor, konsystencję, a co najważniejsze smak. Wszystkie te cechy są oczywiście uwarunkowane genetycznie, jednak ta odpowiedzialna za kolor jest dla nas szczególnie interesująca. Czemu? Podobnie jak w przypadku marchwi kolor dyni jest uzależniony od zawartości beta-karotenu. Związek ten jest bardzo wartościowy dla naszego organizmu m.in. działa jako silny antyoksydant, poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego oraz naszego wzroku.

Poza tym, kolor dyni jest po prostu ładny. Dzięki temu dynia może stanowić element dekoracyjny naszych domów, tarasów i talerzy 😉

czytaj dalej…

 

 

Jak uprawiać dynie?

Roślina ta uwielbia słoneczne stanowiska z dostępem do dużych ilości wody (mają płytki system korzeniowy – utrudnia im to naturalne pobieranie wody). Ziemia powinna być żyzna, przepuszczalna i bogata w składniki pokarmowe -zwłaszcza w azot.

Wskazówka: Bardzo dobrze sprawdza się podłoże z kompostu, na który bezpośrednio wysiewamy nasiona, pamiętając o podlewaniu.

Dlaczego warto gościć dynię w kuchni?

Bogaty skład dyni w witaminy (A, B, C i E), beta-karoten i minerały (wapń, potas, magnez, fosfor, żelazo, cynk, selen i mangan), pomaga dbać o nasze zdrowie:

  • działa oczyszczająco nasz organizm z wolnych rodników (wzmocnienie organizmu przed przeziębieniami, chorobami, oczyszczenie organizmu);
  • cudowny beta-karoten obniża ilość „złego” cholesterolu odkładającego się w tętnicach, co zapobiega chorobom związanym z układem krążenia;
  • wpływa na poprawę wyglądu skóry;
  • 100 gram dyni to tylko 49 kcal i cała masa błonnika – który daje uczucie sytości na długi czas;
  • pestki dyni są źródłem kukurbityny – substancji przeciwwirusowej i przeciw pasożytniczej, ponadto pestki są źródłem kwasów nienasyconych.

Popularne rodzaje dyni

Swoją popularność zawdzięczają różnorodności zastosowania związaną m.in. z rodzajem miąższu, jego smaku czy grubością skórki. Najczęstszymi odmianami spotykanymi w Polsce to:

  • Dynia olbrzymia ‘Hakkido’ – najpopularniejszy w Polsce charakteryzujący się orzechowym miąższem;
  • Calabaza – grupa odmian różnych gatunków charakteryzująca się delikatnym, lekko słodkawym miąższem;
  • Sweet Dumpling –  grupa odmian dyni zwyczajnej o bardzo delikatnym miąższu;
  • Dynia makaronowa – o nitkowatym miąższu. Odpowiednio przygotowana może stanowić zastępstwo dla makaronu.
  • Kamo kamo – podobnie jak Hakkido posiada miąższ o orzechowej nucie, a skóra dyni jest ciemnozielona

CIEKAWE DLA CIEBIE: